![]() Er is er altijd één die uitspringt en die je in het dagelijkse leven het meeste gebruikt. Er worden vier leerstijlen onderscheiden: de doener, de denker, de beslisser en de dromer. De doener wil ervaringen opdoen en experimenteren. Dit betekent openstaan voor nieuwe ervaringen en leersituaties. |
![]() Een doener kan in een bepaalde situatie ook de rol van dromer, denker of beslisser aannemen. Denkers, doeners, dromers en beslissers. Denkers zijn goed in logisch denken en redeneren. Doeners houden van experimenteren en pakken aan in de praktische uitvoering. |
![]() Het is goed om te weten dat de variant: bezinner, beslisser, denker, en doener, niet van Kolb komt, maar een bewerking van Honey en Mumford 1970 een mooie samenvatting is te vinden op de infed.org site. Wat is de kritiek? |
![]() Blijf je teveel denken omdat je iets eng vindt of ergens tegenaan hikt, vraag dan een tegenovergestelde karakter doener hoe diegene dit zou aanpakken en probeer hier in mee te gaan. 1 reactie op Ben jij een doener, durver of denker? |
![]() Het leermodel van Kolb is afkomstig van David Kolb 1939een, Amerikaans sociaal psycholoog. Hij onderscheidt ook vier leerstijlen. Dromer, doener, denker en beslisser. Deze leerstijlen combineren telkens twee van de elementen uit leermodel., Dromer: Ervaren en reflecteren. Denker: Reflecteren en kadreren. |
![]() Ben je graag Pro-actief bezig of hou je van de uitdagingen van Reactief? Ben je een Doener, denker, dromer of beslisser? Zoals je ziet biedt Wanbound heel veel mogelijkheden en zijn er geen hokjes zoals 1ste, 2de en 3de lijn. |
![]() Een denker blijft soms maar door piekeren over alle opties. Doeners rollen de mouwen op en realiseren zich pas later dat ze eerst hadden moeten nadenken. Waar herken jij je in? Er zijn situaties waarin je duidelijk ziet of je te maken hebt met een denker of een doener. |
![]() Vier onderwijskundigen komen in een overzichtsstudie Die overzichtsstudie vind je hier terug. tot maar liefst 71 verschillende leerstijlen. Volgens mijn oud-leraar Engels en zijn leerstijlentest was ik zelf een enorm auditieve leerling. En dus moest ik naar hem luisteren terwijl medeleerlingen oefeningen uit het boek maakten. |
![]() Wat kan ik? Loopbaan en Werkwaarden. Persoonlijke SWOT analyse. Geschiedenis van de psychologische test. Geschiedenis van de psychologische test. Mens en dier. Gelaat en karakter. Wat is DISC. De Objectieve Denker. Alle IQ tests. Alle carrière tests. Alle persoonlijkheids tests. |
![]() Leerstijlen van Kolb bewerken. De vier leerstijlen volgens Kolb. De leerstijlen van Kolb zijn gebaseerd op een theoretisch model van vier denkstappen zie figuur. Kolb onderscheidt vier gedragingen en vier bijhorende leerstijlen. Doener: actief experimenteren en concreet ervaren. Voorkeur voor situaties waarin ze zo snel mogelijk aan de slag kunnen. Ze leren het best wanneer er ruimte is voor oefenmomenten waarbij het leerproces vooral steunt op gissen en missen. Dromer: concreet ervaren en reflectief observeren. Voorkeur voor situaties waarin ze zelf kunnen meemaken hoe iets in de praktijk uitpakt. Ze hebben de neiging problemen van alle kanten te bekijken en zien steeds weer nieuwe ingangen en oplossingen. Dromers leren heel snel via identificatie. Denker: reflectief observeren en abstract conceptualiseren. Ze zijn het liefst bezig met het vertalen van observaties in hypothesen en theorieën. Ze kunnen goed redeneren en zijn graag intellectueel bezig. Ze werken graag zelfstandig om de gelegenheid te krijgen zelf eerst een beeld te vormen van de theorie. Beslisser: abstract conceptualiseren en actief experimenteren. |
![]() De doener leert het liefst door te experimenteren en te ervaren. Lekker dingen uitproberen. Hij is praktisch ingesteld. De dromer bekijkt iets graag vanuit verschillende invalshoeken. Hij kan daardoor met veel oplossingen komen. De beslisser plant zijn taken graag en zoekt naar de oplossing. Hij brengt structuur aan. De denker zoekt naar de logica. |
![]() Hoewel iedereen gebruik maakt van alle vier de leerstijlen, is er volgens Kolb meestal sprake van één of twee overheersende leerstijlen. de beschouwer, abstracte begripsvorming, bezinner thinking. de beslisser, actief experimenteren doing. de denker, waarnemen en overdenken, reflectief waarnemen watching. de doener, concreet ervaren feeling. |